Gräsand

Ozzy och jag tog en promenad och vi gick förbi bäcken här nere i Pukeberg och som vanligt var det fullt av gräsänder, jag stannade och tog en titt.Jag upptäckte då att alla änderna simmade parvis, det har jag inte tänkt på innan.Hittade lite info på wikipedia där det står att de bildar par under vintern om de inte har flyttat och det har inte de här gjort.Men jag kan inte minnas att jag har sett dem parvis förrän nu, men så har jag ju i och för sig inte intresserat mig för dem innan heller haha..Gulligt var det iaf, hann se ett litet svartsjukedrama då två hanar bråkade lite om samma hona men den som försökte splittra ett par hade en annan hona lite vid sidan av.Om jag hade vart henne hade jag dumpat honom eftersom han uppenbarligen var mer intresserad av den andra honan.Men hon var väl extra tolerant mot players vad vet jag=)

Gräsand:De häckar vid sjöar, åar, i parker, i bräckt och salt vatten. Precis som bland många andra änder inom familjen Anatidae bildar den par redan under hösten. Bland de populationer som är flyttfåglar sker detta i vinterkvarteret eller under flyttningen. Hos populationer av stannfåglar är paren oftare trogna varandra livet ut medan flyttfåglarna oftare byter partners.Sedan honan börjat ruva äggen beger sig hanen bort och slår följe med andra hanar för att rugga. När ungarna är självständiga ruggar honan sina vingpennor och blir flygoförmögen i cirka en månad. Efter denna period återförenas hanar och honor. Boet placeras av honan och läggs i de flesta fall mer eller mindre långt bort från stranden, ofta väl dolt i en tät tuva eller under en buske. De bygger egentligen inte något bo utan lägger äggen i en så gott som tom grop i marken. Först när ruvningen kommit igång förses äggen med en krans av dun som honan tar från sin egen fjäderdräkt. Äggen är vanligen 10-12 till antalet, är vitaktiga och saknar fläckar. De ruvas i 27-28 dagar och när ungarna kommit ut ur äggen följer de nästan direkt modern till närmaste vattensamling. Ungarna är flygfärdiga efter 50-60 dagar.


Kommentarer
Postat av: jenny

de är så sööta, de små änderna =)

har du sett du har fått en ny sjö (eller flera beroende på hur man ser det) på kalmarvägen efter trekanten? en hel koloni verkar det vara ;-)

o du, jag tror nog hon var lite extra tolerant, ångrar sig väl bittert sen, men men..

2010-03-24 @ 19:13:36
Postat av: Emma

Hej!Nej det har jag missat, har inte varit i skolan sen i måndags.Måste kollas in haha..Naturnörd=) Ja stackars naiva andtjej, hon har inte lärt sig tillräckligt i livets hårda skola.Men som du sa, hon ångrar sig väl bittert när hon sitter i sin lilla grästuva med plufsig mage och 10-12 ungar att ta hand om helt ensam =)

2010-03-25 @ 15:34:11
URL: http://ems86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0